Opzoek naar een hovenier/tuinman?

Plantaardige Eiwitten: De Beste Eiwitrijke Planten Om In De Tuin Te Groeien

Vegetarische en veganistische diëten zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, maar de vraag blijft opdoemen - hoe komen vleesvrije eters aan voldoende eiwitten? Gelukkig is een verscheidenheid aan plantaardige eiwitbronnen gemakkelijk verkrijgbaar, zowel in de schappen van de supermarkt als in onze tuinen! Als je aan je dagelijkse eiwitbehoefte wilt voldoen zonder rekening te houden met vlees of dierlijke producten, dan heb je opties. Voordat we in die bronnen duiken, moeten we eerst kijken wat eiwit is en hoe het je lichaam helpt te functioneren. Dit is wat we zullen behandelen:

Wat is eiwit?

Eiwit is 1 van de 3 macronutriënten, samen met koolhydraten en vet, die ons van energie voorzien. Eiwit wordt gebruikt om spieren op te bouwen en om enzymen en hormonen te maken.

Het biedt ons 4 calorieën aan energie per gram. Eiwitvereisten variëren van persoon tot persoon op basis van geslacht, lichaamsgrootte, fysieke activiteit en medische aandoeningen.

Een algemene vuistregel is 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Als iemand bijvoorbeeld 68,0 kg of 68 kilogram woog, zou zijn geschatte dagelijkse eiwitbehoefte 54 gram zijn.

Een meer algemene schatting is dat 10 tot 35 procent van de calorieën die je eet uit eiwitten moet komen. Als u doorgaans ongeveer 2000 calorieën per dag eet, zou uw eiwitinname ongeveer 200-700 calorieën of 50-175 gram moeten zijn.

Aminozuren

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Ons lichaam breekt de eiwitten die we eten af ​​en gebruikt vervolgens deze aminozuurbouwstenen om de eiwitten te maken die het nodig heeft. Sommige aminozuren kunnen in het lichaam worden gemaakt door andere verbindingen te herschikken. Andere aminozuren kunnen we alleen uit onze voeding halen - dit worden essentiële aminozuren genoemd.

Eiwitbronnen in de voeding

Vlees en zuivelproducten zijn belangrijke voedingsbronnen van eiwitten. Een middelgrote kipfilet bevat 36 gram eiwit en een glas melk van 226,8 gram 8 gram.

Deze bronnen worden beschouwd als "complete eiwitten", omdat ze alle essentiële aminozuren bevatten die we nodig hebben om gezond te zijn. Veel planten bevatten ook eiwitten, meestal in kleinere hoeveelheden per gewicht.

De meeste planten worden beschreven als "onvolledige eiwitten", omdat ze slechts enkele van de essentiële aminozuren bevatten. Maar het goede nieuws is dat aminozuren uit verschillende plantaardige bronnen in onze voeding kunnen worden gecombineerd om ervoor te zorgen dat onze inname van voedsel alles bevat wat we nodig hebben.

Terugkijkend op enkele van de eerste voorstanders van plantaardige voeding, zoals Frances Moore Lappe in haar baanbrekende werk "Diet for a Klein Planet", dacht men dat je specifieke planten in dezelfde maaltijd moest combineren om een ​​compleet eiwit te maken ( bijvoorbeeld bonen met rijst). We weten nu dat aminozuren worden opgeslagen in plassen in ons lichaam. Zolang u gedurende de dag een assortiment aminozuren in uw dieet krijgt, kan uw lichaam alle eiwitten die het nodig heeft uit deze bouwstenen produceren.

Gezondheidsvoordelen van plantaardig eiwit

Het opnemen van meer plantaardig voedsel en maaltijden in onze voeding kan verschillende gezondheidsvoordelen bieden. Plantaardige eiwitten bevatten over het algemeen minder calorieën en verzadigd vet dan hun dierlijke tegenhangers.

Ze bevatten ook meer vezels en vitamines dan vlees. Bovendien kan het volgen van een meer "flexitarisch" dieet dat meer plantaardige producten bevat, of een vegetarisch of veganistisch dieet, het risico op bepaalde vormen van kanker helpen verlagen.

U hoeft uw dieet niet volledig te herzien om de vruchten te plukken. Zelfs zitten tot een paar vleesloze maaltijden per week, gevuld met heerlijke producten van eigen bodem, kan een positieve impact hebben!

Eiwitrijke planten

U wilt dus uw plantaardige eiwitinname verhogen. Naar welke planten moet je kijken? Laten we graven!