Opzoek naar een hovenier/tuinman?

Gezondheidsvoordelen Van Mosterdgroenten

Wil je je inname van groene bladgroenten door elkaar halen? Kijk eens naar mosterdgroenten! Deze peperige plant geeft elke maaltijd een unieke smaak en vitale voeding. Hier is alles wat we in dit artikel zullen behandelen:

Wat zijn mosterdgroenten?

Mosterdgroenten zijn vergelijkbaar met boerenkool en kraaggroenten, die allemaal deel uitmaken van de Brassica geslacht. Brassica juncea, of bruine mosterd, wordt vaak gekweekt voor zijn zaden.

Deze kunnen in hun geheel worden gebruikt bij het koken, of gemalen om - je raadt het al - bruine mosterd te maken, een smakelijke en geliefde smaakmaker. Naast de zaden kunnen ook de bladeren van deze plant gegeten worden.

Ze bieden een vergelijkbare peperige, bittere bite als de pittige sandwichspread die je kent en waar je van houdt. Deze bladgroenten worden over het algemeen gestoomd of gebakken, wat helpt om het niveau van kruidigheid te verlagen.

Ze kunnen ook op dezelfde manier worden bereid als boerenkool met toegevoegd spek, toegevoegd aan een braadpan of gestoofd met wat appelciderazijn. De blaadjes kunnen ook rauw gegeten worden, om wat pit toe te voegen aan een salade of een zelfgemaakte pesto. Je zou zelfs mosterdgroene chips als snack kunnen proberen, met dit recept van onze zustersite Foodal.

Voedingssamenstelling

Ze kunnen je smaakpapillen opfleuren en je inname van voedingsstoffen verbeteren! Ze worden beschouwd als voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen, wat betekent dat ze veel voeding op tafel brengen in verhouding tot de hoeveelheid calorieën die ze bevatten. Een kopje gekookte bladeren bevat slechts 36 calorieën, maar het levert 17 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid inname van calcium voor volwassenen, 8 procent van de dagelijkse fosforbehoefte, bijna 100 procent van vitamine A en meer dan 8 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine K.

Gezondheidsvoordelen

Dat is veel kracht voor een klein blaadje! Deze nutriëntendichtheid helpt ons veel gezondheidsvoordelen te bieden. Veel van de vitamine A is afkomstig van de carotenoïden luteïne en zeaxanthine.

Deze antioxidanten helpen ons netvlies te ondersteunen. Luteïne kan mogelijk ook het risico op bepaalde vormen van kanker verminderen, zoals colon- en borstkanker.

Vitamine A helpt ook bij celvermeerdering en -differentiatie, zoals bijvoorbeeld nodig zijn voor het proces dat een haarcel anders maakt dan een huidcel. Vitamine K is opmerkelijk hoog in deze groenten.

Deze vitamine staat vooral bekend om zijn rol bij de bloedstolling. Veel mensen die bloedverdunnende medicijnen gebruiken, wordt gevraagd hun vitamine K-inname te beperken.

Vraag uw arts om specifieke aanbevelingen. Naast stolling helpt vitamine K ook bij botvorming en regulatie van bepaalde enzymen. Vitamine K is uniek omdat het niet alleen in onze voeding wordt aangetroffen, maar ook door bacteriën in de darm kan worden geproduceerd.